مطالب مرتبط:

جلیلی: کسانی که ایران را متهم می کنند استغفار کنند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: کسانی که جمهوری اسلامی را به «سلطه جویی منطقه ای» متهم می کنند، استغفار و از خانواده شهدای مدافع حرم عذرخواهی کنند. ...

باغ وحش ارم تهران

باغ وحش ارم در زمینی به وسعت تقریبی ۵ هکتار در کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج در نزدیکی ایستگاه متروی اکباتان قرار گرفته است. در حال حاضر تعداد ۱۲۱ گونه جانوری بومی ایران و دیگر نقاط جهان در قالب چند گروه در باغ وحش نگهداری می شوند. ...

با لغو برجام، ایران به سرعت به سوی سلاح هسته ای خواهد رفت؟

منطقی است که فرض کنیم ایرانی ها تمایلی ندارند که با یورش به سوی ساخت سلاح هسته ای، ترامپ و بولتون را به چالش بکشند مگر این که برای خود شانسی در این راه قائل باشند. لازم به یادآوری است که بحران گروگانگیری در دوره رئیس جمهور ملایمی مانند کارتر به پایان نرسید ولی ه ...

ساخت «انسان کامل» خطرناک است

استاد سید حسین نصر

ده درمان بزرگ جهان (اثر سامرست موآم)

لئون تولستوی و جنگ و صلح ادامه...

سرآشپز ژاپنی کارتون ها را به واقعیت تبدیل کرد

جدیدترین اخبار گوناگون را در «تابناک با تو» از دست ندهید. در این سایت شما هر روز گزید ه ای از آخرین اخبار پیرامون موضوعات خانواده، سلامت و بهداشت، سرگرمی و دانستنی ها، آشپزی، فیلم و عکس هایی از سراسر جهان، دکوراسیون و ... را دنبال خواهید کرد. همچنین «تابناک باتو» ...

واکنش‌ایران‌به‌تجاوز‌رژیم‌صهیونیستی‌به‌پایگاه‌"تی‌٤"

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکومیت شدید تجاوز جنگنده های صهیونیستی به پایگاه هوایی "تی ٤" سوریه، آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و در راستای تقویت تروریست ها خواند. ...

دو سوم ثروت جهان در دستان یک درصد مردم

مرکز پژوهش های پارلمان انگلیس هشدار داد: رشد ثروت توسط یک درصد ثروتمند جهان طی سال های آینده شدت خواهد گرفت و به بروز نارضایتی شدید منجر خواهد شد مگر اینکه اقداماتی از سوی کشورها برای متعادل کردن این روند اتخاذ شود. ...

معرفی جدیدترین قابلیت اینستاگرام

اینستاگرام در حال آزمایش قابلیتی به نام "Nametags" است که به کاربر اجازه می دهد تا تصویری از خود را در صفحه خود قرار دهد تا دیگر کابران به وسیله اسکن آن بتوانند او را دنبال کنند. ...

کاخ سفید: تصمیم نهایی درباره سوریه اتخاذ نشده است/گزینه های اقدام نظامی آمریکا در سوریه به روایت مقام های پنتاگون/زمینه چینی انگلیس برای اقدام نظامی هماهنگ علیه سوریه

تحولات نگران کننده و حساس سوریه که در چند روز گذشته با اعلام قبلی آمریکا مبنی بر حمله به این کشور وارد مرحله جدیدی شده است؛ جایی که بسیاری از ناظران در انتظار وعده ترامپ برای حمله به سوریه هستند و همزمان نیز نیروهای محور ایران و روسیه نیز در آماده باش کامل به سر می ...

با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید [رپورتاژآگهی]

با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید [رپورتاژآگهی]

بهترین ماشین را هم که خریده باشید، باز هم بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل شود. دلیلش هم ساده است، هر قطعه ای عمری دارد و عمر ماشین هم به تازه نفس بودن قطعاتش وابسته است. برای اینکه بتوانید عمر ماشینی را که برای خریدش کلی هزینه کرده اید، افزایش دهید قطعاتی ...

مشاهده آذرگوی های بارش پرساوشی97 در نبود نور ماه

در سال جاری علاوه بر مشاهده ماه گرفتگی کامل، دنباله دار ویرتانن 46P در آسمان آذرماه، با چشم غیر مسلح قابل مشاده خواهد بود.مسعود عتیقی، مدیر انجم ...

حاتمی کیا در ... ابتدای انقلاب در عسل ساختار سینمای ایران

حاتمی کیا؛ آغاز انقلاب در خودبنیادیِ ساختار سینمای ایران

باشگاه خبرنگاران زندگیمشاهدات قبل از, تحلیلی اجتماعی و ناشی از ایران به بهانه سخنان ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه سی و ششمین جلسه از جشنواره فجر:سینما غیر از یک مطالعه در ابعاد فنی و ظاهر است. در انقلاب اسلامی و دیگر کاهش یافته بود. سینما, ظهور, است و توصیه شده است. روایت شامل حروف صدادار(و گاهی اوقات صامت) است که درگیر آن یا در این قاره است.اما داستان از ایران است تا حدودی پیچیده تر است. نگه دارید نه از انقلاب به بعد از ظهور جدی تر دانستن چرا که انقلاب اجتماعی و فرهنگی زمینه های ساخته شده در ایران و همچنین در برخی از منبع کنترل و تغییر اساسی گاهی ارزشی-هنجاری ایجاد کرد اما لنز سینمای ایران(سینما به معنای کلیت ظهور یافته در ایران) همچنان اسیر عینک‌های مادونِ تحول بینیِ عواملش بود.این اسارت نه تنها نتوانست با ندای فهم ماهیت و حقیقت سینما و فهم حقیقتِ انقلاب اسلامی و تلاش در راستای کاهش فاصله‌ی آنها برطرف شود بلکه با های و هویِ بی بنیادِ غیرعاقلانه ی انزجار و گریز از سینمای دولتی، استمراری منقبض تر یافت.انبساط روزافزون حقیقت انقلاب در میان گستره مردم، منطقه و جهان عرصه ای از زیست اجتماعی را رقم زده که روایتش منوط به آگاهی است. آگاهی اما، شروطی دارد. اول شرطش، زدودنِ غبار غفلت و دومینش، استقلال از خودبینی و خود اتکایی در فهم و شرط سومش، شجاعت و انصاف در مواجهه با حقیقت است.اما لنز عوامل سینمای ایران کماکان بر تکیه گاه خاستگاه اولیه اش استوار است. خاستگاهی که مبتنی بر هستی شناسیِ اما نیستی بنیان گرفت و به قول مانستربرگ براساس معرفت شناسی نئوکانتی استمرار یافت. آنچه که شالوده ی تمام ارکان سینما بر آن استوار است همان خودبنیادی معرفتی و حس غنای از غیر است.این ساختار در خاستگاه اجتماعی اولیه اش که مغرب زمین است کاملا با روند درستی عمل کرده و می کند اما افسوس از هنگامی که در جامعه ایران نهادینه شد نه تنها اندک شناختی از شالوده اش رقم نخورده بلکه با تکنیک زدگیِ غیر روشمند، هر روز مسئله سازتر می شود.سینمای ایران از یکسو به دلیل شالوده معرفتی اش و از سوی دیگر به دلیل سطحی زدگی در آگاهی از خویشتنِ خود، همواره در طول این 40سال با خلط میان «هنرمند مستقل» و «هنرمند خودبنیاد»، سعی در پرده افکندن بر نگاه خویش از رخدادهای عرصه اجتماعی و ارائه ی روایتی دیگرگون با نظام حاکم داشته و در این راستا، هر آن کس را که روایتی قریب به پدیدارهای متاثر از ماهیت انقلاب اسلامی ارائه کرده با برچسبهایی همچون «وابسته به نظام»، «هنرمند غیر مستقل»، «سینماگر دولتی» و... سرکوب و طرد کرده است.این رفتارهای شبه آنتاگونسیتی که محصول سطحی زدگی در فهم پایه ای ترین مفاهیم مربوط به هویت خویش است با همراهی فرم گرایی محض، نقطه پیرامونی دانستن محتوا، انکار سمبلیسم هنری و تکنیک زدگیِ بی بنیان منجر به حالتی تلخ شده که می توان نامش را «غفلت جاهلانه» نهاد.اما، به حضور آوردن غافل و آگاه کردن جاهل، هم هزینه دارد و هم اهلش را می طلبد. اگر هنرمند به تصریح بسیاری از کارگردانان نام آشنای سینمای ایران، کاری خداگون می کند، باید گفت که هنرمند غفلت زدا و جهل ستیز نیز کاری رسولانه صورت می دهد. رسالتی که روزی برعهده آوینی(ره) بود و هزینه اش را داد و اکنون نیز عهده دار این رسالت رسولانه، ابراهیم حاتمی کیاست.فهم عمقِ گفتار و رفتار حاتمی کیا در سخنان اختتامیه جشنواره فجر 96 بر حاضرانِ عاقلِ عصر امروز و دورانهای پیش روی آینده کاملا مشخص است. این عبارت او که:«من فیلم ساز وابسته ام و فیلم ساز این نظامم» معنایی ژرف دارد و می‌توان آن را سرآغاز انقلابی نوین در راستای خویشتن آگاهیِ سینمای ایران دانست.پتک ابراهیم گون این عبارت، اصلی ترین شالوده معرفتی سینما را که اکنون در ایران با خلط میان هنرمند مستقل و هنرمند خودبنیاد تبدیل به شالوده ای ساختاری شده، هدف گرفته است. افتخار به فیلم سازِ نظام بودن نه یک طعنه سیاسی و نه یک لج بازی کودکانه و نه حتی انکار مفهوم هنرمند مستقل است بلکه نهیبی است برای فهم هویتِ اصلیِ سینما و شناخت حقیقت و واقعیت عرصه کنونیِ حیاتِ اجتماعی تا با گامی در راستای انسِ درونی با حقایق و وقایع کنونی، بتوان روایتی قریب به واقع را رقم زد تا سینمای کنونی ایران را از اسارتِ سطحی زدگی و سردرگمی نجات داد.* رضا محمدیانتهای پیام/