مطالب مرتبط:
وقتی ترامپ سلاح نیمه خودکار را به مسلسل ترجیح می دهد

وقتی ترامپ سلاح نیمه خودکار را به مسلسل ترجیح می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی»، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با امضای یادداشتی، به دادستان کل این کشور دستور داد تا مقرراتی را در زمینه استفاده از «بامپ استاک» که با هدف تسریع سرعت و تقویت قدرت ش ...

وعده دولت برای پرداخت یارانه عقب افتاده مراکز توانبخشی بهزیستی

وعده دولت برای پرداخت یارانه عقب افتاده مراکز توانبخشی بهزیستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه "بهزیستی چهارماه است یارانه مراکز توانبخشی معلولین ذهنی و جسمی پرداخت نکرده است" توسط برخی از خانواده‌های معلولان در مراکز توانبخشی، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بود ...

ایرانسل نمایشگاه ملی کار ایران را برگزار می کند

رسانه کلیک – ایرانسل نخستین نمایشگاه ملی کار ایران را از 3 تا 5 اسفند ماه در سالن تهران مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت‌ و‌ گو برگزار می‌ کند. به گزارش کلیک به نقل از روابط عمومی ایرانسل؛ پس از حضور در نمایشگاه‌ های کار د ...

نامه جمعی از دراویش درباره اتفاقات خیابان پاسداران

دراویش گنابادی در بیانیه ای جنایت خیابان پاسداران به دست برخی دراویش افراطی اغتشاش گر که به شهادت 4 نیروی پلیس و یکی از بسیجیان منجر شد به شدت محکوم کردند. ...

درخواست صلیب سرخ از دولت سوریه

صلیب سرخ بین المللی از دولت سوریه دسترسی به مجروحان درگیری های اطراف دمشق را خواستار شد.

نعمتی بهترین ورزشکار معلول تیراندازی با کمان جهان شد

نعمتی بهترین ورزشکار معلول تیراندازی با کمان جهان شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زهرا نعمتی از سوی فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان به عنوان بهترین ورزشکاران معلول تیراندازی با کمان در سال 2017 انتخاب شد.بانوی پرافتخار کشورمان در بخش جایزه بهترین ورزشکار معلول تیراندازی با کمان در کنار جسیکا است ...

پیراهن ژاوی به کدام بازیکن پرسپولیس رسید؟

پیراهن ژاوی به کدام بازیکن پرسپولیس رسید؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، برخی بازیکنان پرسپولیس علاقه‌مند بودند تا در پایان بازی تیم‌شان با السد قطر پیراهن ژاوی هرناندز کاپیتان پیشین بارسلونا را از او بگیرند که در نهایت این پیراهن به علی علیپور رسید.ژاوی بعد از پیروزی 3 بر صفر السد مقابل پر ...

بازیکن ویارئال زندانی شد

بازیکن ویارئال زندانی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روبن سمدو، مدافع پرتغالی تیم ویارئال به خاطر محرز شدن سرقت از یک شخص به حکم دادگاه اسپانیا راهی زندان شد. پس از شکایت یک شخص که مدعی شده بود با تهدید سمدو به وسیله اسلحه گرم مورد اخاذی قرار گرفته، این بازیکن همراه وکلایش ...

خسارات سیل در آمریکا

بارش شدید باران در ایالت های ایندیانا، میشیگان و ویسکانسین آمریکا موجب بروز سیل در این ایالات شده است.

حاتمی کیا در ... ابتدای انقلاب در عسل ساختار سینمای ایران

حاتمی کیا؛ آغاز انقلاب در خودبنیادیِ ساختار سینمای ایران

باشگاه خبرنگاران زندگیمشاهدات قبل از, تحلیلی اجتماعی و ناشی از ایران به بهانه سخنان ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه سی و ششمین جلسه از جشنواره فجر:سینما غیر از یک مطالعه در ابعاد فنی و ظاهر است. در انقلاب اسلامی و دیگر کاهش یافته بود. سینما, ظهور, است و توصیه شده است. روایت شامل حروف صدادار(و گاهی اوقات صامت) است که درگیر آن یا در این قاره است.اما داستان از ایران است تا حدودی پیچیده تر است. نگه دارید نه از انقلاب به بعد از ظهور جدی تر دانستن چرا که انقلاب اجتماعی و فرهنگی زمینه های ساخته شده در ایران و همچنین در برخی از منبع کنترل و تغییر اساسی گاهی ارزشی-هنجاری ایجاد کرد اما لنز سینمای ایران(سینما به معنای کلیت ظهور یافته در ایران) همچنان اسیر عینک‌های مادونِ تحول بینیِ عواملش بود.این اسارت نه تنها نتوانست با ندای فهم ماهیت و حقیقت سینما و فهم حقیقتِ انقلاب اسلامی و تلاش در راستای کاهش فاصله‌ی آنها برطرف شود بلکه با های و هویِ بی بنیادِ غیرعاقلانه ی انزجار و گریز از سینمای دولتی، استمراری منقبض تر یافت.انبساط روزافزون حقیقت انقلاب در میان گستره مردم، منطقه و جهان عرصه ای از زیست اجتماعی را رقم زده که روایتش منوط به آگاهی است. آگاهی اما، شروطی دارد. اول شرطش، زدودنِ غبار غفلت و دومینش، استقلال از خودبینی و خود اتکایی در فهم و شرط سومش، شجاعت و انصاف در مواجهه با حقیقت است.اما لنز عوامل سینمای ایران کماکان بر تکیه گاه خاستگاه اولیه اش استوار است. خاستگاهی که مبتنی بر هستی شناسیِ اما نیستی بنیان گرفت و به قول مانستربرگ براساس معرفت شناسی نئوکانتی استمرار یافت. آنچه که شالوده ی تمام ارکان سینما بر آن استوار است همان خودبنیادی معرفتی و حس غنای از غیر است.این ساختار در خاستگاه اجتماعی اولیه اش که مغرب زمین است کاملا با روند درستی عمل کرده و می کند اما افسوس از هنگامی که در جامعه ایران نهادینه شد نه تنها اندک شناختی از شالوده اش رقم نخورده بلکه با تکنیک زدگیِ غیر روشمند، هر روز مسئله سازتر می شود.سینمای ایران از یکسو به دلیل شالوده معرفتی اش و از سوی دیگر به دلیل سطحی زدگی در آگاهی از خویشتنِ خود، همواره در طول این 40سال با خلط میان «هنرمند مستقل» و «هنرمند خودبنیاد»، سعی در پرده افکندن بر نگاه خویش از رخدادهای عرصه اجتماعی و ارائه ی روایتی دیگرگون با نظام حاکم داشته و در این راستا، هر آن کس را که روایتی قریب به پدیدارهای متاثر از ماهیت انقلاب اسلامی ارائه کرده با برچسبهایی همچون «وابسته به نظام»، «هنرمند غیر مستقل»، «سینماگر دولتی» و... سرکوب و طرد کرده است.این رفتارهای شبه آنتاگونسیتی که محصول سطحی زدگی در فهم پایه ای ترین مفاهیم مربوط به هویت خویش است با همراهی فرم گرایی محض، نقطه پیرامونی دانستن محتوا، انکار سمبلیسم هنری و تکنیک زدگیِ بی بنیان منجر به حالتی تلخ شده که می توان نامش را «غفلت جاهلانه» نهاد.اما، به حضور آوردن غافل و آگاه کردن جاهل، هم هزینه دارد و هم اهلش را می طلبد. اگر هنرمند به تصریح بسیاری از کارگردانان نام آشنای سینمای ایران، کاری خداگون می کند، باید گفت که هنرمند غفلت زدا و جهل ستیز نیز کاری رسولانه صورت می دهد. رسالتی که روزی برعهده آوینی(ره) بود و هزینه اش را داد و اکنون نیز عهده دار این رسالت رسولانه، ابراهیم حاتمی کیاست.فهم عمقِ گفتار و رفتار حاتمی کیا در سخنان اختتامیه جشنواره فجر 96 بر حاضرانِ عاقلِ عصر امروز و دورانهای پیش روی آینده کاملا مشخص است. این عبارت او که:«من فیلم ساز وابسته ام و فیلم ساز این نظامم» معنایی ژرف دارد و می‌توان آن را سرآغاز انقلابی نوین در راستای خویشتن آگاهیِ سینمای ایران دانست.پتک ابراهیم گون این عبارت، اصلی ترین شالوده معرفتی سینما را که اکنون در ایران با خلط میان هنرمند مستقل و هنرمند خودبنیاد تبدیل به شالوده ای ساختاری شده، هدف گرفته است. افتخار به فیلم سازِ نظام بودن نه یک طعنه سیاسی و نه یک لج بازی کودکانه و نه حتی انکار مفهوم هنرمند مستقل است بلکه نهیبی است برای فهم هویتِ اصلیِ سینما و شناخت حقیقت و واقعیت عرصه کنونیِ حیاتِ اجتماعی تا با گامی در راستای انسِ درونی با حقایق و وقایع کنونی، بتوان روایتی قریب به واقع را رقم زد تا سینمای کنونی ایران را از اسارتِ سطحی زدگی و سردرگمی نجات داد.* رضا محمدیانتهای پیام/