مطالب مرتبط:

محمد بحرانی مقابل دوربین «گلشیفته» رفت

خبرگزاری صبا: محمد بحرانی در اولین همکاری با بهروز شعیبی مقابل دوربین «گلشیفته» رفت. این بازیگر همچنین در مجموعه "کلاه قرمزی" صداپیشه عروسک‌های " ...

پشت پرده و ناگفته های قائله دراویش از زبان رئیس پلیس تهران

سردار حسین رحیمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به علت شروع قائله‌ خیابان پاسداران اظهار داشت: علت اصلی ماجراهایی که 2 روز پیش رخ داد که 29 بهمن ماه باز می‌گردد، که در ساعت 5 صبح آن روز یکی از گشتی‌های موتوری پلیس در حین گشت‌زنی معمول خود به دو خودروی پرا ...

حمله کیهان به فرخ نژاد

کیهان نوشت:«حمید فرخ نژاد» از بازیگران سینما و «خودکارشناس پندار در همه امور» در توئیتی تأسف برانگیز نوشت: «متاسفانه دیشب به دلیل اشراف منزلم به گلستان هفتم شاهد درگیری گسترده در این محل بودم، شهادت میدم اگر درایت نیروی انتظامی نبود، ماجراجویی آقایان لباس شخصی و ...

۱۰ قبیله غیرمتمدن و دورافتاده

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : اکثر این اجتماعات در جنگل های انبوه آمریکای جنوبی و گینه نو حضور دارند. اطلاعات بدست آمده در مورد وجود این اجتماعات اغلب از طریق برخوردهای نادر و گاهی نیز تقابل های خشونت آمیز با قبایل همسایه یا فیلم ...

صندلی نشان دهنده جایگاه هنرمند است/ یادگاری های ۲۱ بانوی نقاش

به گزارش خبرنگار مهر، بخش جنبی نمایشگاه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در طبقه سوم مجموعه صبا قرار دارد که یک راهرو به صورت کامل برای نمایش آثاری از بانوان هنرمند به آن اختصاص داده شده است. این بخش با عنوان «یک صندلی یک نقاش» در نگاه اول با رنگ و لعا ...

جشن ورود منصور یاقوتی به ۷۰ سالگی با رونمایی از تازه‌ترین اثر نویسنده

مراسمی به مناسبت ورود منصور یاقوتی به ۷۰ سالگی برگزار می‌شود. به گزارش ایلنا، هفته نامه «صدای آزادی» از نشریه بومی کرمانشاه شنبه پنجم اسفند ساعت ۳ بعد ...

جایزه ای دیگر برای «یک روز طولانی» در روسیه

به گزارش گزوه فرهنگی آنا از مشاور رسانه ای فیلم؛« یک روز طولانی» نوشته مشترک کارگردان و پیام ناصر با بازی شبنم مقدمی و رضا بهبودی داستان فردی به نام شاهین را روایت می کند که پس از سال‌ها به زادگاهش سفر کرده و در دوراهی اخلاقی قرار می‌گیرد که در آن مفهوم خوبی و ...

خجالت نکش سریالی درقالب یک فیلم سینمایی

خجالت نکش سریالی درقالب یک فیلم سینمایی

به گزارش جهان نیوز، فیلم سینمایی "خجالت نکش" اولین تجربه کارگردانی "رضا مقصودی" در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست در هنگام اکران لحظات شادی را برای مخاطبان به همراه بیاورد. نکته جالب توجه اینکه این فیلم با وجود ایجاد فضایی مفرح برای مخاطب ...

نشست خبری فیلم «کار کثیف»/دوست دارم رئیس جمهور بعد از دیدن فیلم من عذاب وجدان بگیرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشست خبری فیلم سینمایی «کار کثیف» با حضور خسرو معصومی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده ، پدرام شریفی، پیام احمدی نیا، مهران نائل، سام ولی پور، الهام نامی بازیگران فیلم در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست خ ...

آغاز فیلمبرداری «آشفتگی» با رادان و  افشار

آغاز فیلمبرداری «آشفتگی» با رادان و افشار

بانی فیلم: فیلمبرداری فیلم سینمایی «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی به تازگی در سکوت خبری در تهران آغاز شده و براساس برنامه ریزی ها تا اواخر سال ادامه خواهد داشت.    بهرام رادان و مهناز افشار دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که با انجام تست گریم ...

اعلام برنامه رقابت های جودو گرنداسلم دوسلدورف/ سه جودوکار ایران روی تاتامی می روند

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا از روابط عمومی فدراسیون جودو، جوجیتسو و کوراش، دومین مرحله رقابتهای جودو گرنداسلم در سال 2018 در شرایطی طی روزهای 4 الی 6 اسفند ماه به میزبانی شهر دوسلدورف کشور آلمان برگزار می شود که تیم کشورمان با 3 جودوکار در این رقابتها به مید ...

اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۳۶ آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شامگاه پنجشنبه ۳ اسفند در باشگاه نفت آبادان با حضور چهره‌های سینمایی آغاز شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمدرضا شهیدی فر بر عهده دارد، ادای احترامی ...

«لونه زنبور» هم متقاضی اکران نوروزی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید خانی تهیه کننده فیلم سینمایی «لونه زنبور» درباره آخرین وضعیت این اثر که یکی از گزینه های اصلی اکران نوروز ٩٧ است، گفت: در حال حاضر با اتمام مراحل فنی فیلم  گروه هنری دیالوگ در حال آماده سازی مواد تبلیغاتی فیلم هستند. ...

روسری بر چوب؛ پلیس با این دختران چه کند؟

عصرایران نوشت: دختر می پرسد: جرم من چیست؟ مأمور یا فرماندۀ پلیس می‌گوید: اخلال در نظم عمومی. دختر می‌پرسد: اختلال؟ پلیس می‌گوید: اختلال، نه! اخلال. به یاد فیلم وودی آلن می‌افتم و صحنه سرقت از بانک که برسر کلمه تپانچه یا کمانچه بحث می‌کنند! طی 24 ...

واکنش مهراب قاسم خانی و رویا میرعلمی به  به نصب شیروانی برای پست برق در خیابان انقلاب (+عکس)

واکنش مهراب قاسم خانی و رویا میرعلمی به به نصب شیروانی برای پست برق در خیابان انقلاب (+عکس)

به گزارش سرپوش، طرح نصب شیروانی برای پست های برق خیابان انقلاب انجام شد. این موضوع واکنش برخی از  هنرمندان از جمله مهراب قاسم خانی و رویا میر علمی را در پی داشت.   مهراب قاسمخانی نوشت:  و بدين گونه صورت مسئله مسقف شد. ...

حسین پرنیا: آثاری ماندگار می شود که آیینه مردم باشد

حسین پرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کاهش ماندگاری آثار موسیقی در دوره اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر از تهیه کننده تا خواننده با اهداف تجاری به تولید آهنگ دست می زنند به همین دلیل است که آثار موسیقی در کشور ما ت ...

مروری بر “خالی بندی” هایی بزرگی که بلای جان ورزش ایران شده است!

کلیپی از برنامه ی ویدئو چک ۳ اسفند ۹۶ را برای شما آماده کرده ایم که در یکی از بخش های خود با عنوان “خالی بندی های ورزشی” به اشتباهات بزرگ ورزش ایران پرداخته است. دروغ هایی که خیلی زود لو رفتند، و رو سیاهی نیز به زغال ماند! پارس فوتبال شما را به تم ...

نقد و بررسی فیلم "یک بمب ... داستان عشق"; بمباران به دهه شصت

نقد فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»؛ بمباران نوستالوژی های دهه شصت

برترین ایمان عبدلی: خطر لو رفتن داستان فیلم و جذابیت ایرج (beeman معانی) و میترا (لیلا حاتمی) و اگر فرهنگی در تهران در سال 66 در وسط مقدار از آنها دچار سرما و او عصبانی بود." به اندازه کافی به نهایت رسیده اند که حتی پس از شنیدن صدای آژیر قرمز به پناهگاه. و چیزی برای از دست دادن. یکی از شاگردان ایرج, عشق دختر همسایه... با توجه به آنچه در آن است که در سینما دیده می شود به مطبوعات قبل از "بمب". "برف روی کاج ها" و انتظار چنین فیلم اتفاق می افتد و با عکس ها و تصاویر من. معادی علاقه خود را به درام وسیلهی انزال عمدتا علاقه فردیت خود را مبهم و در حال حاضر دومین دین ثابت می‌کند که شیفته چنین سینمایی است. اما ساختن چنین سینمایی چه الزاماتی دارد؟ آیا صرف یک فضاسازی قدرتمند می تواند اتمسفر بسازد و بار کمبودهای روایی را به دوش بکشد؟داستان «بمب» در سال 66 می گذرد. برای تصویر کردن تهران آن روزها چه چیزهایی نیاز است؟ آیا باید تصویرگر یک دهه 60 واقعی باشیم و یا چون آثاری مثل «نهنگ عنبر» برداشتی فانتزی و دست چین شده از دهه شصت داشته باشیم؟ آیا «بمب» اشتباهات «آباجان» را تکرار نکرده است؟برای روشن تر شدن ماجرا ارجاعتان می‌دهم به اولین سکانس خارجی «بمب»؛ جایی که لیلا حاتمی از خیابان می گذرد، در قاب چه چیزهایی می‌بینیم؟ یک باجه تلفن زرد رنگ، یک خانم با مانتویی بلند، زنی چادری با زنبیل قرمز، دوربینی که با فیلتری زرد رنگ کمی تصویر را نوستالوژیک کرده، یک آرایشگاه که با فونتی مخصوص دکان های آن دهه قرار است فضا ساز باشد، پیکان و.. در «بمب» انباشت عناصر و اشیای آن دهه در هر نمای خارجی احساس چیدمانی مصنوعی به بیننده می‌دهد. همان کاری که هاتف علیمردانی در «آباجان» کرده بود و به درستی نقد شده بود. اگر در «نهنگ عنبر»، سامان مقدم این همه عناصر را کنار هم می چیند، ساختار فیلم این اجازه را می دهد.آن جا با یک کمدی طرف هستیم که عناصر را در خدمت خلق موقعیت می گیرد و قرار نیست اتمسفر دراماتیکی ایجاد شود. برخلاف «بمب» که نسبتش با رئالیسم خیلی مستقیم‌تر است، اینجا که قرار نیست فانتزی ببینیم.در چنین فضایی دیدن پوستر «خانه دوست کجاست» کیارستمی، نوار کاست، صف نفت و گالن هایی که با هم بالا می آیند، گرچه که همه اش خاطره انگیز است اما خلاف یک رویه رئالیستی است. از همین جهات «بمب» حتی برخلاف نظر عده‌ای در فضا سازی هم موفق نیست و دائما تلاش (در واقع زور زدن هایش) یک کارگردان را پشت تک تک سکانس هایش می بینیم و این گونه بازنمایی فیلم واقعی به نظر نمی رسد.     از فضا سازی که بگذریم به روایت می رسیم؛ روایتی که در سه مکان به موازات پیش می‌رود. یکی خانه‌ی میترا و ایرج است، یکی مدرسه است و دیگری هم زیرزمین یا همان پناهگاه. روایت ها در این سه فضا باید هم‌افزایی داشته باشند و همدیگر را پیش ببرند یعنی اگر سردی ایرج و میترا در خانه می بینیم با سکانسی همسان در مدرسه به ازای آن عصبیتی را در مدرسه از سمت ایرج ببینیم (اتفاقی که به اندازه نمی‌افتد) و البته باز هم در پناهگاه عشق نوجوان‌های داستان را هم در جهت تقویت عشق اصلی داستان ببینیم. اتفاقی که نیفتاده و فیلمی که بر مبنای یک خرده پیرنگ است این گونه کش آمده.شاید در سینمای اروپای شرقی و یا حتی در آثار بیگله جیلان و هانکه این تم روایی موفق است، اما وجه اشتراک همه‌ی آن‌ها خط روایی پیش‌برنده و محرک است و در عین حال همگن بودن فضاهای متفاوت داستانی و یا همان خرده روایت هاست. در «بمب» اما فضاها همگن نیست . تفاوت «بمب» با آثاری که احتمالا کعبه آمال دنیای فیلمسازی معادی است، یکی خط فقیر داستانی و دوم چند پارگی است. سه فضای فیلم «بمب» در واقع از هم گسسته شده است، خاصه آن که مثلا در مدرسه با یک فضای گوتیک (کمدی سیاه) مواجهیم. تیپ سیامک انصاری و آن همه تاکید بر سخنرانی‌های سر صف و گیر و گورهایش به دیوارنویسی‌ها است که با شعارهایی ایدئولوژیک (مرگ بر آمریکا، اسرائیل، انگلیس) ایجاد شده، همه شاید نگاه محترمی پشتش داشته باشد اما در روایت جای نگرفته، چون دقایقی بعد در کنار یک ملودرام سردگم و در خانه میترا و ایرج قرار می گیرد و بعد در کنار پناهگاهی که دوربینش مستند است. مخاطب سه لحن را به فاصله کم در کنار هضم نمی کند .مدرسه کمدی دارد کمدی سیاه، پناه‌گاه رئالیته ترین وجه ماجراست و میزانسن‌های محترمی هم دارد، خانه هم که رهاترین بخش داستان است.     به عبارتی میشد از فضاسازی مصنوع فیلم و از داستان فقیر فیلم گذشت و دلخوش به تازگی‌های احتمالی‌اش شد، اما حتی عشق نوجوان‌های فیلم را هم خیلی بکرتر در «درخت گلابی» دیده بودیم، فضای دهه شصت را هم در «سیانور»، «نهنگ عنبر»، «آباجان». دیالوگ‌بازی های میترا و ایرج را هم در «ایتالیا ایتالیا» دیده بودیم و اغراق‌های مدیر مدرسه را هم در بیشمار تئاترها و کمدی‌ها. چه بد که هیچکدام این‌ها تازه نیست. معادی حتما می داند تب نوستالوژی چندین سال است که باب شده و خیلی از عناصرش خرج شده. «بمب» نمی تواند نوستالوژی را ابزار حرف‌های قشنگش کند و حرف‌های قشنگ در غیبت داستان مقهور اشیا می شوند.فضا سازی که آن و روایت هم که این! می دهد فیلمی که خیلی خوشبینانه در نهایت معمولی است. هر چند که اهمیت گفت و گو و عشق را یادمان بیاورد. هر چند که دغدغه‌های خوبی داشته باشد و لابه لای نوستالوژی بازی‌هایش بخواهد خشونت جنگ و دهه 60 را یادمان بیاورد، موسیقی خوب، طراحی لباس خوب، ایده هایی چون کراوات بستن در خیابان، گیلکی خواندن آن معلم مدرسه و بیم ها و امیدها و تخته نرد در پناهگاه، همه محترم و قابل ستایش است اما ضعف‌های «بمب» را پوشش نمی‌دهد، گو این که کسی برای دیدن چند ایده درخشان یک فیلم نمی‌بیند مثل همان‌هایی که برای یک دکمه کت نمی خرند.